عکاس با برخورد به ریتم و تکرار فرم ها و یا با بهره گیری از سطوح، رنگ آمیزی و خطوط کلی بنا، ایده های معمار را بنا می بخشد و با رسوخ در دنیای بیننده، زیبایی شناسی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی با نزدیک شدن به ستونی سنگی در جرم آن اغراق می کند و زمانی با دور شدن از فضای معماری آن را چون کاهی سبک در گستره سطح قرار می دهد.
آن چه خواندید بخشی از مقدمه کتاب " عکاسی معماری " است که هاشم جواد زاده آن را به رشته تحریر در آورده است.

cover.jpg


کتاب مذکور به دنبال نیاز وافر دانش جویان و علاقه مندان رشته معماری و عکاسی منتشر شده است. این کتاب تالیف " نورمن مک گراث " با عنوان اصلی Photographing Building Inside & Out است که توسط انتشارات Watson gupil منتشر شده است.
مک گراث در مقدمه ی خود می گوید: " داشتن تعریف جامعی از عکاسی معماری، پیچیده تر از آن است که تصور می شود. وقتی هم به یافته های ثابتی می رسید، استثنایی پیدا می شود. یک عکس در زمینه ای ممکن است عکس معماری شناخته شود و در جای دیگر نه. تصور قابل قبول این است که اگر هدف اولیه عکاس این است که مدرک مستندی از موضوع که توسط معماری طراحی یا اجرا شده ارائه دهد، نتیجه کار عکس معماری خواهد بود. در این جا خود عکس فی نفسه اهمیتی ندارد اگرچه طراحی به وضوح ثبت شده باشد."
اما هاشم جواد زاده که زمان زیادی را صرف برگردان اثر مک گراث کرده است در جای دیگری از مقدمه می گوید: " خواننده کتاب که می تواند معمار، عکاس معماری، عکاس صنعتی، دانشجوی عکاسی یا حتی مراجعی باشد که می خواهد سفارش عکاسی از ساختمان خود را بدهد، به راحتی از طریق فصول مختلف کتاب با ویژگی های عکاسی معماری آشنا می شود."
کتاب عکاسی معماری در 11 بخش با عنوان ها و موضوع های: کار حرفه ای ، تطبیق عکس با اهداف آن، انتخاب ابزار، فیلم و استفاده از صافی ها، نکات اساسی در عکاسی داخلی، روش های عکاسی، فضاهای مسکونی، فضاهای اداری و محل کار، فضاهای عمومی، عکاسی از نمای بیرونی ساختمان، و برخورد با موقعیت های ویژه تدوین شده است.
خواننده در این کتاب با انواع دوربین های 35 میلی متری، قطع متوسط و قطع بزرگ ، قطع  5 * 4 ، استفاده از انواع فیلم رول و پولاروید و ویژگی های نور در پردازش صحنه و اثرات دراماتیک آن بر سازه ها آشنا می شود.
کتاب دربرگبرنده تعداد بسیار زیادی عکس به عنوان سمپلی از مباحث یاد شده است که در اندازه ای مناسب در صفحات آرایش یافته اند، و نکته قابل توجه آن که مترجم در کنار برخی از عکس ها اطلاعات بسیار خوبی در مورد صحنه و کیفیت عکس برداری و نکات فنی به صورت پا نویس آورده است که بار آموزشی مطالب را دوچندان می کند.
در میان عکس های کتاب 13 عکس از آثار عکاسی معماری هاشم جوادزاده نیز منتشر شده است که مطابق با مطالب منتشر شده در آن موضوع است.
عکس های کتاب دارای شرح های متنوعی هستند که انگیزه، دید عکاسانه و هدف عکاس را از انتخاب زاویه، لنز و ترکیب بندی تبیین می کنند.
کتاب "عکاسی معماری" در 252 صفحه خشتی، بر روی کاغذ گلاسه 135 گرمی مات، به صورت چهار رنگ، با جلد مقوای گلاسه 250 گرمی و پوشش u.v ماسکی ، و صحافی چسب داغ توسط انتشارات ترانه مشهد در شمارگان 2000 جلد و قیمت 15000 تومان منتشر شده است.
تورق این کتاب در همان نگاه اول از دغدغه و سخت کوشی جوادزاده خبر می دهد که در وانفسای نشر در ایران، موفق شده است چنین کتاب وزینی را در شاخه ای کاملا تخصصی روانه بازار نشر کند. و اتفاق خوب دیگر آن که کتاب توسط یکی از ناشرین مشهدی منتشر شده است که بار دیگر بدانیم همه ی اتفاق ها از پایتخت نمی گذرد.

jashnvareye_8om_abrang.jpg

1/ پس از بررسی آماری عکس های رسیده به جشنواره هشتم آمار ذیل به دست آمد که می تواند برای مخاطبان جشنواره جذاب باشد:
41% عکس های رسیده در اندازه 40 * 30 سانتی متر ارسال شده بودند.
53% عکس ها در اندازه ی پیشنهادی در فراخوان ( 18 * 13 سانتی متر) چاپ و ارسال شده بودند.
4% عکس ها در اندازه کوچکتر از 18 * 13 و 2% آثار به رغم تاکید بر عدم ارسال پرینت، به صورت پرینت رنگی و سیاه و سفید ارسال شده بودند.
از میان عکس های ارسالی به بخش آزاد، 57% عکاسان کاغذ  Fuji را برای چاپ عکس هایشان انتخاب کرده بودند، و آمار ذیل نیز نشان گر میزان انتخاب کاغذهای دیگر برای چاپ است:
24% کاغذ Kodak
9%  کاغذ Konica 
4%  کاغذ Oriental
3%  کاغذ Mitsubishi
3%  کاغذهای دیگر.

Cover_abrang_8.jpg


2/ کتاب جشنواره در 108صفحه خشتی، با جلد سخت و شمارگان 1500 نسخه، و با قیمت 10000 تومان منتشر شد. این کتاب برای تمامی شرکت کنندگان (اعم از پذیرفته شده و نشده ) ارسال شد، و بر اساس زمان بندی ارسال مرسولات سفارشی باید تا پایان این ماه به دست تمامی عکاسان شرکت کننده برسد، مگر آن که نشانی شرکت کننده برای تحویل پستی کامل نباشد.
3/ کوشیدیم مشکلات (شدید) مالی جشنواره هشتم (و سال 87)، گربیان مان را نگیرد (یا کمتر بگیرد) و از کیفیت جشنواره و وجه آموزشی آن نکاهیم. با آن که همه چیز را خوب می دانید، اما بار دیگر یادآوری می کنم این جشنواره تا امروز مستقل بوده است و توسط یک لابراتوار حمایت شده است. بودجه ی آن کفاف خیلی کارها را نمی دهد، وگرنه چه چیز فرح بخش تر از دعوت از همه ی عکاسان بخش مسابقه برای کارگاه ها، نمایشگاه و مراسم پایانی؟
4/ بیست و چهارمین شماره ی فصلنامه آبرنگ به رغم آماده بودن تمامی مطالب و صفحه آرایی کامل، به دلیل مشکلات ذکر شده در بند 3 منتشر نمی شود و امیدواریم به زودی بتوانیم روند انتشار فصلنامه را ادامه دهیم.
5/ از پیام های متعدد و بی شمار دوستان عکاس از سراسر ایران و لطف و محبتی که نسبت به جشنواره دارند، بسیار سپاس گزاریم و از این که امکان پاسخ به همه ی آن ها نیست پوزش می طلبیم.
 هر که ما را یار بود، ایزد مر او را یار باد / هر که ما را خوار کرد، از عشق برخوردار باد

صفحه 173 از 174
صفحه قبلی |<< << < ... 172  [173]  174  >> >>| صفحه بعدی