وقتی عکس های واگنر را دیدم، هرگز به این فکر نکردم که این دریافت و شهود از پس یک ذهن 23 ساله عبور کرده باشد و بر صفحه سنسور نقش بسته باشد! پیر متفکری را پشت عکس ها میدیدم که مانفیست خاصی را دنبال می کند.


Wagner.jpg


عکس های واگنر، پیش از هر چیز از "عدم قطعیت"ی خبر می دهد که سال هاست فلسفه نیز در برخورد با جهان واقعی رو در روی آن است.
می توانیم به این سوال ها – که شاید هر روز ذهن مان را می پالاید – دوباره فکر کنیم: چیزی که می بینیم واقعیت است یا رویا؟ مرز میان خواب و بیداری ما کجاست؟ جایگاه توهم کجاست؟
عکس های ژاکوب واگنر از انتزاع و تخیل سرشاری برخوردارند که شاید ملهم از گرایش عکاس در سنین نوجوانی به نقاشی آبستره باشد. همه چیز در عکس های او در حال اضمحلال است: اما یک فروپاشی مقتدرانه و لذت بخش که گویی می رود تا دنیایی دیگر را بازسازی کند و در پی تکوین دنیای غیر قطعی خویش است. یک جور" شکوه بازسازی شده از دنیایی ویران.
هیاهوی عکس های عکاس از آشفتگی دنیای معاصر، چه قدر با همه تصاویر کلیشه ای که تا کنون از این موضوع  دیده ایم، متفاوت است.
واگنر تنها 23 سال عمر دارد. او خیلی زود استعداد هنری اش را کشف کرد( در سن 12 سالگی): با نقاشی کردن و دیوار نویسی، بعدها علاقه او به طور مشخص به سمت نقاشی انتزاعی گرایش پیدا کرد. عکس ها و دریافت های او در این آثار حاصل کنکاش 5 ساله او در دنیای عکاسی است. واگنر می گوید:" الهام من از چیزهای بسیار ساده ی زندگی است، از مسائل روزمره، از طبقه بندی های ظریفی که می توان از مسایل اطراف داشت،  چیزهای پیچیده ای که در روابط ساده اطراف ما هستند: همه این ها برای من منبع الهام اند."

Wagner_3.jpg

Wagner_4.jpg

Wagner_5.jpg

Wagner_6.jpg

Wagner_1.jpg

Wagner_2.jpg


دومین اردوی جشنواره ملی عکس مشهد، پنج شنبه 14 آذر 87 با حضور 87 عکاس از شهرهای مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، ساوه، محولات، تربت حیدریه و کرمان برگزار شد.
استاد راهنمای این اردو "اسعد نقشبندی" بود. نقشبندی در سخن رانی خود در آغاز اردو بر اهمیت اقلیمی مشهد تاکید کرد و به مساله اهمیت "عکس" در مشهد پرداخت و این که از دیرباز عکس در مشهد اهمیت ویژه ای داشته است.  وی یکی از جذاب ترین شاخه های عکاسی را عکس حرم وبارگاهی دانست که سال ها در مشهد و در عکاسخانه های اطراف حرم شکل گرفته است و امروز با پیشرفت های تکنولوژیک و ورود نرم افزار سیمای تازه ای به خود گرفته است. این سیما اگرچه ممکن است از وجه گرافیک ، سطحی و ضعیف به نظر رسد، اما به واقع اینگونه استفاده از گرافیک در چنین عکس هایی بازتاب درونیات و خواسته های زائرینی است که برای عکاسی به سراغ این شاخه از عکاسی می روند.
نقشبندی به بکر بودن موضوع های جشنواره ملی عکس مشهد اشاره کرد و گفت: " فرهنگ عامه یکی از محورهایی است که تنوع و پتانیسیل خوبی از عکاسی مستند را به این جشنواره رهنمون خواهد کرد"
جلسه سخن رانی نقشبندی با پرسش و پاسخ عکاسان به پایان رسید و شرکت کنندگان در هوای بارانی مشهد روانه لوکیشن های اردو شدند.
در دومین اردوی جشنواره ملی عکس مشهد که تا ساعت 14 به طول انجامید، بافت سنتی بازار رضا(ع)، بازار فرش و بازار سرشور مشهد عکاسی شد و عکاسان شرکت کننده در فضای صمیمی کوه سنگی، نهار را میهمان شهرداری مشهد بودند. 

orduye_mashhad_2_.jpg


orduye_mashhad_2.jpg


orduye_mashhad_2a.jpg


orduye_mashhad_2a_.jpg


صفحه 165 از 171
صفحه قبلی |<< << < ... 164  [165]  166  ... > >> >>| صفحه بعدی