پایان پنجمین جشنواره ملی عکس خانه دوست
4_5830170005534147405_8aa

در دوره‌ای به سر می بریم که عکس همگانی و همه جایی شده و امروز تقریبا جایی نیست که از آن عکاسی نشود. پیشرفت تکنولوژی و دموکراسی تصویر، موجب تورم تولید شده و عکس را از یک کالای نفیس و تامل برانگیز به یک کالای کم ارزش تبدیل کرده است. در این میان، جشنواره «خانه دوست» به یکی از رویکردهای عکاسی پرداخته که در این سال‌ها مهجور و در سایه مانده است: یعنی عکاسی مستند گرایانه که همواره با اهدافی چون:
کارکرد بایگانی
 توجه و شیفتگی به بشریت
 توجه به طبقه فرودست
 ثبت وضعیت رو به دگرگونی احوال مردم یا اماکن
روح آرمان گرایی و اصلاح طلبی
شناخته شده است. در دورانی که عکاسی مستند اجتماعی به دلیل عدم حمایت‌های مادی و معنوی لازم، و نداشتن اسپانسر و حامی رو به سکوت و انزوا می‌رود، اصرار داشتیم این رویکرد را به جد دنبال کنیم. تلاش ما در انتخاب رویکرد مستندگرایانه و تطبیق فایل‌های خام و اصلی عکاسی شده توسط عکاسان با تک‌ تک عکس‌های منتخب داوران، نشان از این مهم دارد. به طوری که پس از داوری تعدادی از عکس‌های برگزیده داوران را به دلیل عدم برخورداری از فایل خام یا مونتاژ و دست‌ کاری حتی جزیی در عکس از بخش مسابقه حذف کردیم و می‌دانیم اگر چه این امر خوشایند عکاسان محترم این آثار نیست، اما این اصرار در گذر زمان، ما را به افق‌های روشن‌تری از رویکرد ناب مستندگرایانه و تعهد و رسالت واقعی عکاس در این حوزه رهنمون می‌کند و تصویری واقعی از عکاسی مستند را برای آینده پایه‌گذاری خواهد کرد.
جشنواره ملی عکس «خانه دوست»، در مجموع میزبان ۵۹۱۲۱ اثر در موضوع زیارت در طول پنج دوره فعالیت بوده است، هشتگ جشنواره در محیط اینستاگرام به همه علاقمندان این امکان را می دهد که تمام عکس های بارگذاری شده را تماشا کنند، و کتاب جشنواره نیز در همه ادوار منتشر و عرضه شده است و می تواند منبع مطالعاتی برای علاقه مندان به پژوهش باشد. 
هیچ نظری برای این مطلب وارد نشده است!
:
:
:
:
:
اگر تصویر نمایش داده نشده است و یا خوانا نیست، لطفا بر روی آن کلیک کنید تا عبارت جدیدی نمایش داده شود.