درس‌هایی که انسل آدامز به ما می‌دهد!
مقدمه:

دشتی بیکران و محصور میان رشته کوه‌های برفی و یخ زده، با سایه‌های توده‌های وسیع ابر بر کوه‌های بلند، به اندازه‌ی کافی هولناک و وهم انگیز است که در برابر چنین عکسی به سرعت عبور کنیم. دو تکه ابر در فضای سمت چپ آسمان بدجوری معلق مانده اند و بر تعلیق صحنه می‌افزایند. اما میان این‌همه اوهام و تیرگی، تکه‌ای از ابرها کنار رفته تا نوری متمرکز و درخشان را بر نقطه‌ای از این دشت بیاندازد و ما تازه ببینیم که میان این همه سرما، میان این همه سکوت، میان این همه مرگ، زندگی کوچکی نیز در حال نفس کشیدن است!
چشم ما از میان این همه بافت که با درجات بالای سیاه و سفید خشن‌تر شده‌اند به سراغ اسبی می‌رود که سر به زیر آورده و مشغول چریدن است.
آیا شاعرانگی بیش از این در عکاسی سراغ دارید؟

adams_winter_sunrise.jpg

در تاریکی انباشته‌ی یک جنگل ستونی از درختان چونان که آدم‌هایی پیاده و سرگردان، بواسطه‌ی نوری جادویی جدا شده‌اند و به سمت ما می‌آیند. آن‌ها بدون تردید قهرمانان عکاس‌اند!

ansel_adams.jpg

کدام نمونه‌ی بی بدیل در تاریخ عکاسی، تا به این دقت و ظرافت به طبیعت خیره شده است و از پس چشم انداز‌ها و مناظر به سرایش چنین تصاویری پرداخته‌اند؟
Ansel Adams را به سختی می‌توان در ذیل تعریف محدود و حقیر «عکاس طبیعت» قرار داد. چیزی که او را با دیگر عکاسان طبیعت - که اصلا تعدادشان کم نیستند -  متمایز می‌سازد، نگاه بسیار آراسته و شاعرانه‌ی او به طبیعت است. او بیش و پیش از این‌که عکاس طبیعت باشد یک ستایش‌گر طبیعت است. عکس‌های او مرا قبل از هر چیز به یاد «سهراب سپهری» می‌اندازد. اگر در اشعار سهراب سپهری بوی علف را می‌توان عمیقا استشمام کرد، این درست همان خصوصیتی است که در عکس‌های Adams نیز تکثیر یافته است. با عکس‌های Adams می‌توان ایمان آورد، می‌توان برای ساعتی طولانی به یک چشم انداز خیره ماند و شیدایی و عصیان طبیعت را توامان به نظاره نشست.

آفتاب است و بیابان چه فراخ!
نیست در آن نه گیاه و نه درخت.
غیر آوای غرابان، دیگر
بسته هر بانگی از این وادی رخت.
در پس پرده‌ای از گرد و غبار
نقطه‌ای لرزد از دور سیاه:
چشم اگر پیش رود، می‌بیند
نقطه‌ای هست که می‌پوید راه.


انجام:

از Adams بسیار سخن رفته است، آثار او از وجوه مختلف مورد تحلیل‌های جامعی قرار گرفته اند. در این مجال نمی‌خواهم به همان وجوه مشترک که تاکنون از آن بسیار گفته شده، بپردازم. جهدم بیشتر بر آن است که به بخش‌هایی از کارهای این عکاس بپردازم که کمتر از آن سخن به میان آمده است.
آدامز به عکاسی معروف است که در تکنیک خاص خود از دیافراگم‌های بسیار کوچک در دوربین‌های Large Format بهره جسته است، این خصوصیت بارز تکنیکی در اغلب آثار او موجب ایجاد نوعی تنالیته خاص شده است که در عکاسی سیاه و سفید از آن می‌توان به عنوان take control of the depth of field نام برد.
دقت او در ثبت جزییات چه آن هنگام که نمایی بسیار دور از بیابان‌های Canion را عکاسی می‌کرد، چه آن زمان که به ثبت نماهای بسیار نزدیک از صخره‌ها و بافت‌های طبیعی می‌پرداخت نمودی از این مساله است و به این طریق هنر Adams به گسترش مرز‌های عکاسی سیاه و سفید و دامنه‌های تخیل ورزی در میانه‌ی دو تنالیته‌ی محدود و خاکستری‌های میانش می‌پردازد.
دیگر نکته‌ی فنی در آثار او تاکید بر استفاده از لنزهای دارای فاصله کانونی کوتاه است. این لنز‌ها بر Drama ی صحنه می‌افزایند و تخیل بیشتری را در عکس ایجاد می‌کنند، درست به آن دلیل که پرسپکتیو آن‌ها بسیار متفاوت از چیزی است که ما با چشم می بینیم. همچنین به عنوان سومین شاخص فنی در این آثار باید به خصوصیتی اشاره کرد که بدون تردید یکی از اصول عکاسی خلاقه سیاه و سفید است: Use strong graphic lines

ansel_adams2.jpg

عکس‌های آدامز از هندسه‌ای برخوردار است که بواسطه‌ی قواعد ریاضی و آرایش خطوط نسبت به یکدیگر احساسی ژرف را در مخاطب ایجاد می‌کند. آن‌چه در این هندسه نقش موثری بازی می‌کند فیگوری است که «نور» در عکس‌ها بر عهده دارد. عکاس همچون یک شاعر ساعت‌ها در انتظار لحظه‌ی طلایی برآمدن آفتاب صبحگاهی یا درخشش مهتاب نشسته است تا تاثیر آن را روی نگاتیو خود ثبت کند.

موخره:

از Adams سخن می‌گوییم اما غالبا فراموش می‌کنیم که سرچشمه‌ها را ببینیم. اگر تشویق‌ها و حمایت‌های paul strand نبود، Adams شاید هیچ‌گاه به طور جدی به عکاسی نمی‌پرداخت. او بی هیچ تردیدی متاثر از paul strand است.

ansel_adams3.jpg

نگاه به عکس‌های طبیعت Adams لایه‌ی دیگر را نیز برای ما آشکار می‌سازد و آن نگرانی و اضطرابی است که در پس این عکس‌ها دیده می‌شود. نگرانی از این‌که دخالت بشر در طبیعت موجب اضمحلال ذات بکر طبیعت شده است و چون خراشی بر روح آن غیر قابل درمان است!
احسان قنبری فرد [ ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ]

سلام دوست و استاد بزرگوارم.
هرگز از اینجا دست خالی بر نگشته ام.
سپاس....


شاهین [ ۲۴ مهر ۱۳۸۹ ]

عالی بود جناب علایی استفاده کردم.


تیماس [ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سکوت و سپاس.


امید سریری [ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

درود و سپاس فراوان،


Mehrdad Afsari [ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

salam
omidvaram khob bashin.
webloge aalie darin,az bodanetoon dar akkasiye iran mamnoon va khoshalam.
doste shoma
M.afsari


زهرا [ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ممنون، عالی بود


محمد باقری نژاد [ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ممنون از این مطلب زیبا...حیفم اومد کامنت نذارم...میخواستم بگم من درس های زیادی از شما در جریا ن این برنامه فرا گرفتم...امیدوارم برنامه سه شنبه لیاقت لطف و محبت های شما رو داشته باشه


امین نظری [ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ممنون از شما استاد عزیز


فرامرز عامل بردبار [ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام وممنون برای این مطلب خوب.
همانطور برای این که امیر عزیز گفت ، بخش بزرگی از تکنیک عکاسی در هنگام عکاسی باید صورت بگیرد و تکنیکهای تاریکخانه ای و در حال حاضر پردازش مر حله ای مهم ولی بعد از عکسبرداری میباشد .
گروه F:64که انسل آدامز یکی از اعضا آن بود ، نامگذاری آن فقط برای تاکید به این بود که دیافراگم های بسته چقدر میتواند در عکاسی بخصوص طبیعت با دوربینهای لارج فرمت به عکسهایی شاعرانه همراه با وضوح بالا و عمق دید بیشتر رسید.
باز هم ممنون


محسن رضاپور [ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام....
شما درس هایی از عکاسی و عکس در مطالبتون بیان کردید که عکاس رو به اندیشه و تلاش بیشتر برای ثبت عکس های زیبا وا می داره..
خیلی زیبا و آموزنده...
موفق باشی شدییییییییییییید ..


سوسن لایق [ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام استاد.خیلی سعی کردم پیامی بذارم که شایسته این عکسها و متن باشه،اما دیدم کامنت خانم حسینیان گویای همه چیز هست ، پس سکوت میکنم!


شهرام ملکی زاده [ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

وقت بخیر استاد
خیلی آموزنده بود .کاش بتونیم این موارد رو در عکاسی خودمون هم مد نظر داشته باشیم.طی چند سال اخیر نکات فراوان مفیدی در زمینه هنر عکاسی یاد گرفته ام(وبسیار مطالبی که یاد نگرفته ام) وتازه متوجه شده ام که یاد گیری پایان کار نیست مهمتر از آن بکار بستن این نکات و بهره گیری از آنها در کارهای خودمان است که انصافا کار بسیار سخت و پیچیده ای است .


فتانه [ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]


من فکر نمی کنم لایه ی آخری که صحبت کردید در عکس های آدامز وجود داشته باشد.در اکثر عکس هایش ردی از انسان نیست .


فاطمه انتــظار [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

و هر پست مانند یک کلاس عکاسی ...روزتون مبارک استاد


مهدی رضوی [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

نمیتوانم به سادگی از این پست بگذرم و چند کلمه ای در مورد هنر والای "آنسل آدامز" یاد داشت نکنم!

تحولی که این عکاس در مورد عکاسی سیاه و سفید به وجود آورد، تا ابد جزو نقاط عطف هنر عکاسی خواهد بود.


سیاه و سفیدی بی نیاز از رنگ:

آدامز آن چنان شخصیت و وجاهتی به عکاسی "BLACK & WHITE" میدهد که بیننده را وا می دارد حتی طبیعت ملون را بی رنگ ببیند و دوست داشته باشد.

و آن چنان از طیف حد اکثری تنالیته های خاکستری بهره میجوید، که انسان را مواجه با آثاری میکند که بیشترین میزان سطوح و عمق را به خود اختصاص داده است.


نور، شاخصه اصلی:

و نور که یکی از ملموس ترین عناصر موجود در آثار این عکاس است.

نور سنجی های طلایی و استفاده بهینه از "ZONE SYSTEM" (تکنیکی که توسط آدامز و "فرد آرچر" فرموله شد)آثار وی را تا به این حد دارای روح و ظرافت می سازد.


ممنون از شما


Afsaneh [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

salam
lezzat bordam
mamnoon


فرزاد دولت آبادی [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام, خسته نباشید

درک روح با نگاه بر هر عکس ,فقط با نگاه کردن به عکس های آدامز بزرگ میسر است.

من مشهد دانشجو هستم و مشتاق عکاسی اگر نظرتونو در مورد عکسام بگید لطف بزرگی کردید.
با سپاس


شمیم قشلاقی [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام.من هنوز هم مثل همیشه وقتی کتاب دوربین عکاسی آنسل آدامز را و رق میزنم یا عکسهایش را میبینم،بیشتر بیشتر به این نکته ایمان میاورم که ما روی شانه ی غول های بزرگ ایستاده ایم . امروز روز معلم نیز هست.تبریک برای شما


خدادادی [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

یک کلاس در س کوتاه و مختصر و خیلی مفید.


رضا عنصرسیار [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

درود بر شما...

کلاس خوبی بود...


صغری لکزایی فر [ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

نخستین سفرم باز آمدن بود.
سلام


فرحناز پوراسماعیل زاده [ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

درود .من عکسای آنسل آدامز رو زیاد دیدم. اما این بار با توضیحات و نظرات شما زیباتر به نظرم رسید.
بازم ممنون از نکات آموزشی وکلاس پربارتون. پاینده باشید .


مجتبی محمدی [ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

کیارنگ عزیز چه شایسته ازانسل آدامز گفتی.بیشتر از تکنیک ناب او شنیده بودم.و چه قیاس بجایی. وقتی که درخت هست
پیداست که باید بود،
باید بود و رد روایت را تا متن سپید دنبال کرد


آرش سلطانی دلگشا [ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

زیبا بود و ماندنی

همچون بادبهاری روح نواز

با تشکر از استاد عزیز وارجمند کیارنگ علایی


عضو کوچک خانواده دانشجویان شما

آرش


زینب عربی [ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام استاد.

متشکرم بابت این کلاس درس پربار.


سیدمجتبی خاتمی [ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

چه ادای دین شایستهای، نسبت به جایگاه رفیع آدامز. / درود بر شما استاد عزیزم و بار دیگر سپاس بابت این کلاس پرمحتوا.


اسحاق آقایی [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام و درود

نکات آموزشی مفیدی بود

سپاس


amir haji abasi [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام کیا جان
آقا ممنون بابت دوباره نشان دادن این عکسهای زیبا که یک بار دیگر به ما یاد اوری میکند که با نورسنجی مناسب هم میشود اینچنین آثار بدیعی خلق کرد .وبه نسل جوانتر اینکه اینقدر به نرم افزار وابستگی پیدا نکنیم .ابزار عکاسی را بشناسیم بطور قطع موفق تر خواهیم بود.
آقا به سایت من هم سر بزنید.
دستتو ن درد نکنه


کاظم ملایی [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

سلام...خیلی خوشحالم از دیدن وبلاگتون...
با اشتیاق مطالبتون رو خوندم ...
از اونجایی که عکس های آدامز رو خیلی دوست دارم نوشتتون رو بی اجازه ولی با ذکر منبع استفاده کردم...
سپاس


مریم حسینیان [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

در تاریکی انباشته‌ی یک جنگل ستونی از درختان چونان که آدم‌هایی پیاده و سرگردان

اول به این جمله فکر کردم و لذت بردم و بعد عکس را تماشا کردم... این عکس ها تماشا دارند و نه دیدن.
گاهی فکر می کنم خداوند به هرکس نعمتی می دهد. یکی از آنها شاید درک پنهان هستی باشد از آنچه نقش می بندد. و چقدر سزوار این نعمت هستی!


Hoda [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

fogholade bood.hame chiz,mesle hamishe..


شادی باقی [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

perfect


فائزه [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

فوق العاده بود


ساسان فهیمی [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ســــــــــلام
برای من همیشه این اظطراب نهفته در عکسهای آنسل آدامز قابل توجه بوده
و آراسته بودن
نهایت یکی شدن و درک طبیعت
نوعی معلق شدن در هستی
با تمام سکوت شان آبستن نکته ای وهم آلود اند
بسیار لذت بردم استاد از نوشته ی زیبا تان
مرسی


امید [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

بسیار عالی بود آقای علایی بسیار متشکرم


صادق عسکری [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

به قول شما برای تعریف حوزه عکاسی او عنوان عکاس طبیعت حقیر می‌نماید، پس چه بهتر که با دیدن مجموعه عکس هایش به درک بهتری از ایده‌ و افکارش برسیم:

Ansel Adams - The Negative
http://depositfiles.com/ru/files/nlser1bjs

The Print By Ansel Adams
http://depositfiles.com/files/nnjozb27n

The Camera By Ansel Adams
http://depositfiles.com/files/x1bo7fish

بررسی کارهای آدامز درس بزرگش برای من این بود که به کار نگرفتن رنگ از به‌کاربردنش خیلی سخت‌تر است.


کوروش رنجبر [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ممنون کیارنگ عزیز.در ستایش آدامز هر چه بخوانیم کم است.نگاه تو هم برایم ارزشمند است و دوست دارم و آدامز را بیشتر لمس می کنم.ممنون.


نیره نورالهدی [ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ]

ممنونم برای این مطلب و عکسهای زیبا.آری روح انسان هم از طبیعت نمو گرفته است و آزرده می شود در مواجه با خشونت ندانسته ی بعضی انسانهایی که بویی از انسانیت نبرده اند و خوی حیوانی شون غلبه کرده بر خوی انسانیتشون.کاش ما بتوانیم با نگاهی به وسعت زلالی طبیعت به پدیده های پیرامونمون بنگریم.تا دور نمونیم از بلندای روح بزرگ خدایی مون.


:
:
:
:
:
اگر تصویر نمایش داده نشده است و یا خوانا نیست، لطفا بر روی آن کلیک کنید تا عبارت جدیدی نمایش داده شود.